hirdeteskezeles 

Kiszervezés, tanulás vagy mentorprogram? Hogyan érdemes hozzáállni a fizetett hirdetésekhez

A fizetett hirdetések világában sok kisvállalkozó küzd azzal a kérdéssel, hogy érdemes-e mindent saját magának megtanulnia, kiszerveznie, vagy mentorprogramon keresztül gyorsítani a folyamatot. A választás nem egyszerű, mert minden lehetőségnek megvannak az előnyei és a hátrányai, a döntés pedig attól függ, hogy mennyi időt, pénzt és energiát tudunk a hirdetésekre szánni, valamint mennyire akarunk mély szakmai tudást szerezni.

A kiszervezés előnyei és hátrányai

A kiszervezés legnagyobb előnye, hogy a hirdetések professzionális kezekbe kerülnek. Egy tapasztalt hirdetéskezelő pontosan tudja, hogyan kell felépíteni a kampányokat, milyen célzások működnek, és hogyan lehet a konverziókat maximalizálni. A vállalkozó ideje felszabadul, a kampányok rendszeresen optimalizálva lesznek, és az algoritmusváltozásokhoz is gyorsan tudnak alkalmazkodni.

Ugyanakkor a kiszervezés költségekkel jár. Általában kétféle díjjal kell számolni:

  • havidíj: ez az ügynökség vagy szabadúszó munkadíja, ami lehet fix összeg (pl. havi 80–150 ezer Ft), vagy százalékos arány a költésből (pl. 15–25%).
  • hirdetési költés: ez az a keret, amit közvetlenül a platformokra fizetsz be (Facebook, Google, LinkedIn).

Ezen felül sok ügynökség havi riportot ad, amelyben bemutatják, hogyan teljesítettek a kampányok. Egy profi riportban nemcsak az alap számok (kattintások, elérés, konverziók) szerepelnek, hanem az értelmezés is: miért történt változás, milyen irányban optimalizálnak tovább, és milyen új teszteket indítanak. Ez különösen fontos, mert a puszta számok értelmezése szakmai háttér nélkül nehéz.

Ügynökség vs. szabadúszó hirdetéskezelő

Nem mindegy, hogy a kiszervezés egy ügynökségnek vagy egy szabadúszó egyéni vállalkozónak történik.

  • Az ügynökség mögött általában több fős csapat áll. Van, aki a stratégiát készíti, más a kreatívokért felel, és külön szakember kezeli a kampányokat. Ennek előnye, hogy szélesebb tudás és több szem gondolkodik a kampányodon, hátránya viszont, hogy sokszor kevésbé személyes a kapcsolat, és előfordulhat, hogy nem mindig ugyanazzal a szakemberrel kommunikálsz. Az árak is magasabbak lehetnek, hiszen a költségeik nagyobbak.
  • Egy szabadúszó egyéni vállalkozó általában rugalmasabb, közvetlenebb a kommunikáció, és gyakran olcsóbb is, mert kevesebb rezsivel dolgozik. A kapcsolat sokszor személyesebb, és gyorsabban tud reagálni, hiszen ő kezeli közvetlenül a kampányt. Ugyanakkor, ha beteg lesz, szabadságra megy, vagy túl sok ügyfelet vállal, könnyen előfordulhat, hogy lassabban haladnak a dolgok. Emellett nincs mögötte csapat, tehát minden feladatot ő lát el, a stratégiaalkotástól a riportig.

Mindkét megoldás működőképes, a döntés a vállalkozó igényeitől és a költségvetéstől függ. Kisebb cégeknek gyakran a szabadúszó nyújt ideális megoldást, míg nagyobb költésnél és komplexebb kampányoknál az ügynökség szakmai háttere jelent előnyt.

Saját tanulás

A saját tanulás előnye, hogy a vállalkozó teljes kontrollt kap a hirdetések felett, és hosszú távon pénzt takaríthat meg az ügynökségi díjakon. Ez a megoldás különösen azoknak való, akik szeretnék megérteni a kampányok működését, mérni a teljesítményt, és képesek időt szánni a folyamatos tanulásra. Hátránya viszont, hogy időigényes, és sok próbálkozással jár. Emellett a „megcsinálom magamnak” mentalitás nem elegendő: ha a költés elér egy bizonyos szintet, a hibák nagyon drágává válhatnak, és ilyenkor mindenképpen érdemes szakmai segítséget bevonni. A másik hátrány, hogy nagyon sok erőforrást, időt igényel, hiszen ez folyamatos tanulással jár, követni kell az újdonságokat, változásokat is. Szépíthetjük, de azért ez mégiscsak egy külön szakma. Ha kifestem a szobát az sem lesz ugyanolyan, mintha egy szobafestő dolgozott volna rajta. Tehát vagy profivá tanuljuk magunkat (és lesz egy új szakmánk) vagy mindig lesz, aki jobban csinálná, mint mi. Alacsonyabb költéseknél, időszakos kampányoknál elegendő lehet, de hosszútávon nem ideális választás.

Mentorprogramok

A mentorprogramok köztes megoldást jelentenek. Itt nem csak elméleti tudást kapsz, hanem gyakorlati útmutatást is, gyakran személyre szabva. A mentor segít abban, hogy gyorsabban átlásd a hirdetési tölcsér működését, a mérőszámok jelentőségét, és megmutatja a kampányoptimalizálás konkrét lépéseit. Az árak széles skálán mozognak: a rövidebb workshopok néhány tízezer forinttól elérhetők, míg a több hónapos, személyes támogatást nyújtó programok ára elérheti a több százezer forintot is.

A mentorprogram előnye, hogy a tanulási folyamat felgyorsul, és a vállalkozó gyakorlati tapasztalatot is szerez, hátránya viszont, hogy költséges, és a tanultakat így is magadnak kell alkalmazni a mindennapi kampányokban.

A tanulás lehetőségei

  • Ingyenes anyagok: Google Skillshop, Facebook Blueprint, HubSpot Academy, YouTube csatornák. Ezek alapvető tudást nyújtanak, jó kiindulópontok, de inkább elméletiek.
  • Fizetős tanfolyamok: Strukturáltabbak, gyakran gyakorlati feladatokkal. A komplexebb, mentorált programok jóval drágábbak.
  • Mentorált képzések: Ezek kombinálják a tanfolyamok anyagát és a személyes támogatást, így a tanulás gyorsabb, de jóval költségesebb.

Összefoglaló táblázat

Megoldás

Előnyök

Hátrányok

Mikor érdemes

Kiszervezés ügynökségnek

Profi csapat, komplex tudás, rendszeres riport

Költséges, kevésbé személyes

Nagyobb költés, rendszeres, komplex kampányok

Kiszervezés szabadúszónak

Rugalmas, közvetlen, olcsóbb

Egy emberre épül, kapacitáskorlátos

Kisebb költés, személyesebb kapcsolat igénye

Saját tanulás

Teljes kontroll, költséghatékony

Időigényes, nagyobb hibakockázat

Ha van idő és érdeklődés, kisebb költésnél, időszakos kampányokra

Mentorprogram

Gyors fejlődés, gyakorlati útmutatás

Költséges, időráfordítás szükséges

Ha gyors szakmai rutint szeretnél

Ingyenes tananyagok

Költségmentes, bárhol elérhető

Elméleti, kevés gyakorlati példa

Kezdéshez, alapozáshoz

Fizetős tanfolyam

Strukturált, gyakorlati feladatok

Ár, időigény

Komolyabb tudás megszerzésére, nagyobb kampányokhoz

 

Tehát nincs mindenki számára univerzálisan jó megoldás. A döntést az egyéni tényezők alapján érdemes meghozni és időről-időre felülvizsgálni. Érdemes olyan megoldást választani, ami nemcsak a jelenlegi helyzetedhez illik, hanem hosszú távon is támogatja a vállalkozásod növekedését.

Facebook
LinkedIn