Nem kell mindenkinek Black Friday kampányt csinálni és ez teljesen rendben van

Október végén, november elején már valami különös feszültség kezdi el bizseregtetni a vállalkozói csoportokat. Mindenki kérdez, ötletel, tervez “milyen ajánlatot adjak?”, “hány százalék legyen?”, “mi legyen a szöveg?”.
Közben pedig sokan csak a nyomást érzik, nem a késztetést, hogy Black Friday kampányt csináljanak. Ez a cikk most nekik szól! Mert nem kell neked is csak azért Black Friday kampányt csinálnod, mert mindenki más is csinál!

 

A nyomás valós, de nem kell megadni neki magad

A Black Friday mára egyfajta kényszer lett. A “ha nincs akciód, kimaradsz” érzés sokakat magával ránt még akkor is, ha valójában se idő, se termék, se stratégia nincs mögötte. Pedig a jó kampány nem attól lesz sikeres, hogy van, hanem attól, hogy van mögötte tudatosság. Ha csak azért dobsz be egy 20%-os kuponkódot, mert „muszáj valamit akciózni”, abból több stressz lesz, mint bevétel.

 

Mikor ne vágj bele a Black Friday-be?

  • Ha nem tudsz valódi kedvezményt adni, csak árleszállításnak álcázott átárazást – az hosszú távon rombolja a bizalmat.
  • Ha minden erőforrásod elmegy így is a karácsonyi rohamra, akkor ne pazarold az energiáidat plusz egy kampányra a megterhelő időszak előtt.
  • Ha nem a tömegeknek árulsz, hanem különleges minőséget, személyes figyelmet, vagy kézműves, egyedi terméket kínálsz – ott a “leértékelés” nem illik a márka hangjához.
  • Ha mentálisan már most kifulladtál akkor pedig inkább pihenj egyet, minthogy teljesen kimerülj egy félresikerült kampányban.

 

Akik máshogy csinálták, de mégisműködött

Egyre több vállalkozás meri nem követni a Black Friday-t! Ha ez a vonal közelebb áll hozzád, itt is lehet emlékezetest alkotni, mutatok is néhány inspiráló példát!

Nanushka – “Green Friday”: a magyar divatmárka évek óta nem akciózik ilyenkor, hanem a fenntarthatóságot kommunikálja. A “vegyél kevesebbet, de jobbat” üzenet tökéletesen illik a márkához, és hiteles maradt tőle.

Felelős Gasztrohős / Green Friday kampány: környezettudatos vállalkozások közösen hívták fel a figyelmet arra, hogy a Black Friday helyett támogasd a helyi termelőket, javíttasd meg, amid van.

Zöldbolt.hu: az egyik évben “Anti Black Friday” kampányt futtattak, ahol a leárazás helyett minden vásárlás után faültetést támogattak. A vásárlók imádták, mert értelmet adtak a költésnek.

Ezek a példák egyébként nem csupán a szép gesztus kategóriába tartoznak, mert bizony piacilag is működtek. Mertek különbözni és hitelesek maradtak. Ez sokkal jobb, mint sodródni az árral akkor is, ha nem passzol a mi vállalkozásunkhoz!

 

Mikor érdemes mégis belefogni?

Ha eddig úgy érezted volna, hogy lebeszélnélek erről, akkor megnyugtatlak, nem ördögtől való a Black Friday. Csak tudni kell, mikor való a te vállalkozásodnak.

·        Ha vannak jó árrésű termékeid, és időben felkészültél (legalább 3-4 héttel előtte).

·        Ha tudod, mi a célod: új vevőket szerezni, régi készletet kipörgetni, vagy forgalmat generálni az ünnepi szezonra.

·        Ha van hozzá energiád utókövetni a vásárlókat – a kampány igazi eredménye nem a pénztárnál van, hanem abban, hányan térnek vissza.

Ha ez mind adott, akkor csináld! De semmiképpen ne azért, mert “mindenki csinálja”. Hanem mert van stratégiád, és ez egy eszköz benne a céljaid eléréséhez.

 

A legjobb kampány néha az, amit nem csinálsz meg

A Black Fridayra ne versenyként, inkább lehetőségként tekints. Azonban ez a lehetőség csak annak szól, aki készen is áll rá. Ha nem vagy, az sem baj, mert a bizalom, a következetesség, a minőség sokkal hosszabb távon fizet, mint egy pénteki árakció.

Szóval, ha most azt érzed, hogy idén inkább kimaradnál, akkor tedd meg nyugodtan. A legjobb márkák sem azért nőnek, mert minden trendet követnek, hanem mert tudják, mikor kell nemet mondani.

Facebook
LinkedIn