
Október végén, november elején már valami különös feszültség kezdi el bizseregtetni a vállalkozói csoportokat. Mindenki kérdez, ötletel, tervez “milyen ajánlatot adjak?”, “hány százalék legyen?”, “mi legyen a szöveg?”.
Közben pedig sokan csak a nyomást érzik, nem a késztetést, hogy Black Friday kampányt csináljanak. Ez a cikk most nekik szól! Mert nem kell neked is csak azért Black Friday kampányt csinálnod, mert mindenki más is csinál!
A Black Friday mára egyfajta kényszer lett. A “ha nincs akciód, kimaradsz” érzés sokakat magával ránt még akkor is, ha valójában se idő, se termék, se stratégia nincs mögötte. Pedig a jó kampány nem attól lesz sikeres, hogy van, hanem attól, hogy van mögötte tudatosság. Ha csak azért dobsz be egy 20%-os kuponkódot, mert „muszáj valamit akciózni”, abból több stressz lesz, mint bevétel.
Egyre több vállalkozás meri nem követni a Black Friday-t! Ha ez a vonal közelebb áll hozzád, itt is lehet emlékezetest alkotni, mutatok is néhány inspiráló példát!
Nanushka – “Green Friday”: a magyar divatmárka évek óta nem akciózik ilyenkor, hanem a fenntarthatóságot kommunikálja. A “vegyél kevesebbet, de jobbat” üzenet tökéletesen illik a márkához, és hiteles maradt tőle.
Felelős Gasztrohős / Green Friday kampány: környezettudatos vállalkozások közösen hívták fel a figyelmet arra, hogy a Black Friday helyett támogasd a helyi termelőket, javíttasd meg, amid van.
Zöldbolt.hu: az egyik évben “Anti Black Friday” kampányt futtattak, ahol a leárazás helyett minden vásárlás után faültetést támogattak. A vásárlók imádták, mert értelmet adtak a költésnek.
Ezek a példák egyébként nem csupán a szép gesztus kategóriába tartoznak, mert bizony piacilag is működtek. Mertek különbözni és hitelesek maradtak. Ez sokkal jobb, mint sodródni az árral akkor is, ha nem passzol a mi vállalkozásunkhoz!
Ha eddig úgy érezted volna, hogy lebeszélnélek erről, akkor megnyugtatlak, nem ördögtől való a Black Friday. Csak tudni kell, mikor való a te vállalkozásodnak.
· Ha vannak jó árrésű termékeid, és időben felkészültél (legalább 3-4 héttel előtte).
· Ha tudod, mi a célod: új vevőket szerezni, régi készletet kipörgetni, vagy forgalmat generálni az ünnepi szezonra.
· Ha van hozzá energiád utókövetni a vásárlókat – a kampány igazi eredménye nem a pénztárnál van, hanem abban, hányan térnek vissza.
Ha ez mind adott, akkor csináld! De semmiképpen ne azért, mert “mindenki csinálja”. Hanem mert van stratégiád, és ez egy eszköz benne a céljaid eléréséhez.
A Black Fridayra ne versenyként, inkább lehetőségként tekints. Azonban ez a lehetőség csak annak szól, aki készen is áll rá. Ha nem vagy, az sem baj, mert a bizalom, a következetesség, a minőség sokkal hosszabb távon fizet, mint egy pénteki árakció.
Szóval, ha most azt érzed, hogy idén inkább kimaradnál, akkor tedd meg nyugodtan. A legjobb márkák sem azért nőnek, mert minden trendet követnek, hanem mert tudják, mikor kell nemet mondani.