Képzeld el, hogy kézműves pékséget nyitsz. Minden reggel hajnalban kelsz, dagasztasz, kelesztesz, sütögetsz. Aztán megosztod a Facebookon, hogy „Ma is friss croissant-nal várunk!” – de valahogy mégiscsak a szomszédos pékség posztjára kattintanak. Hol rontod el?
Ha coach vagy, dietetikus, cukrász vagy bármilyen más szakember a végtelen kisvállalkozói galaxisban, valószínűleg te is ismered az érzést: „Miért nem engem választanak? Hisz én is jó vagyok, még jobb is mint XY.” – és itt jön a nagy kérdés: látszik is, hogy miben vagy jobb?
A probléma nem te vagy – hanem az, hogy ugyanúgy mutatod meg magad, mint mindenki más.
És ezt nem csak én mondom, hanem az algoritmus is. Meg a potenciális vevőid is, akik nem akarnak egy újabb filterezett, motivációs idézetes, stockfotós „az életmódváltás útján kísérlek” profilt látni.
Na de akkor hogyan tűnhetsz ki, ha:
Tudom, csábító. „Ha neki működik, nekem is fog.” Nem fog. Miért? Mert ha valaki már ott van, és te pont úgy csinálod, mint ő – te csak a második leszel. Az emberek pedig ritkán választják a másolatot, ha ott az eredeti.
Inkább nézd meg, mit nem csinálnak a versenytársaid. Hol vannak a lyukak? Kérdeznek a vevőid, de máshol nem kapnak választ? Hát add meg te.
Ha te is coach vagy, és csak annyit írsz ki a weboldaladra, hogy „Önismeret, fejlődés, egyéni támogatás” – akkor akár egy IKEA szék összeszerelési útmutatóját is kitehetnéd, nem emiatt lesznek új ügyfeleid.
Fogalmazz úgy, ahogy a vevőd panaszkodik. „Elegem van, hogy minden este zabálok, és másnap utálom magam.” Na ez már fáj. És ha te ebben segíthetsz, akkor kattintani is fognak.
Nem kell mindenhol ott lenni. Ha napi 3 órát töltesz a Canva – ChatGPT – TikTok Bermuda-háromszögben, de nem jön vevő, akkor itt az ideje átgondolni a kommunikációs stratégiád.
Nézd meg, hol aktív valóban a célcsoportod. Ha például az elfoglalt családos középkorúak a célcsoportod, lehet nem a TikTokon kéne lánckihívásokba csatlakozni. Lehet, hogy heti 1 értékes tartalommal teli Facebook poszt + 1 rövid hírlevél többet ér.
Ha nem tudod, hogy melyik poszt, hirdetés, hírlevél hozott pénzt (vagy egyáltalán kattintást), akkor csak úgy érzésre marketingezel. És tudod, ki marketingezik érzésre? A sodródók, akik sosem érik el a céljaikat.
Kezdd kicsiben. Nézd meg a Facebook statisztikát. Használj UTM linket a weboldaladon. Vagy kérdezd meg: „Honnan hallottál rólunk?” – néha már ezek is csodákra képesek.
A személyes márka nem azt jelenti, hogy minden reggel kiposztolod a kávédat. Hanem azt, hogy amikor valaki ránéz az oldaladra, tudja: „Ez a csaj nem kamu. Ez a pasi érti, amit csinál. Ez a bolt nekem való.”
Ha nem szeretsz szerepelni, akkor írj. Ha nem szeretsz írni, akkor beszélj. Ha egyik se megy, akkor keress valakit, aki segít, de ne legyél láthatatlan.
Kitűnni tehát nem csupán pénzkérdés. Inkább a bátorságé. Merj mást mondani, máshogy mutatkozni, és úgy beszélni, hogy az a vevőd fejébe mászik – ott, ahol fáj. Mert aki ki mer lógni a sorból, annak előbb-utóbb sorban fognak állni.